60624837De ce se dădeau bani grei pentru un post de lucrător la cântar  în Drdp Agențiile de taxare și încasare   ale CNADNR –ului, cât timp salariile erau minime pe economie? Explicația ne-o dă chiar fostul  director al Companiei Naționale, invitat recent să vorbească la un post de televiziune central.

 Pe cântare nu se întâmplă lucruri foarte bune. Domnul Hagiu (n.red.- C-tin Hagiu- consultant în transporturi ) de multe ori ne-a sesizat că sunt probleme. În sensul că un camion, când intră în țară, trebuie să se încadreze la 40 de tone. Nu greutatea totală, ci greutatea pe axe e problema. Când se depășește, se plătește o amendă de 30 de mii de RON. Aici intervenea lucrătorul CNADNR care începea prin diverse tertipuri să îl oblige pe șofer să îi dea șpagă. Dacă erau depășiri reale, atunci îi spunea: -”Vezi că ai de plătit amenda!” și de cât să plătească amenda punea banul jos sau îl forța , că șoferii nu prea știu legea, care e limita admisă pentru depășire, și îl speria și oamenii dădeau șpagă”, a declarat Liviu Costache, fost director general al CNADNR.

Însă, din momentul în care a trecut în funcția de director comercial, Liviu Costache mărturisește că a descoperit care sunt acele „câteva familii, care sunt de mult timp în CNADNR, și care se înfruptă bine mersi din bani”. 

 Sunt câteva ”familii care se înfruptă din bani!

În acest context Liviu Costache mai declara : Când am lucrat ca director general în CNADNR, nu aveam cunoștință de tot ce se întâmpla, dar când am venit pe funcția de director comercial, am văzut că sunt câteva familii, care sunt de mult  timp în CNADNR, și care se înfruptă bine mersi din bani. Pe total țară CNADNR are 6.000 de angajați. Cam 8% din angajații CNADNR Central sunt ingineri contructori, restul sunt econimiști, juriști, relații publice. Salariile sunt unele foarte mari, depinde… Cele ale directorilor și directorilor generali au și sporuri care se iau pentru fondurile europene”, a mai spus Costache.

 ”D’aia sunt incompetenți, ca să îi pui să semneze!”

În ceea ce privește modul în care se semnează unele documente în cadrul CNADNR, fostul director precizează: „Este o inconștiență fiindcă dacă nu ești pregătit și pe meserie, semnezi, că nu îți dai seama, te dă afară. D’aia sunt așa mulți incompetenți, ca să poți să îi pui să semneze. Toate companiile au relații speciale cu CNADNR”.   La rândul său, Augustin Hagiu, consultant în transporturi, vicepreședinte PRU și fost președinte FORT explică cele trei situații întâlnite la granița României, printre care și în Vama Giurgiu, în ceea ce privește cântărirea și modul în care flote întregi de camioane, aparținând unor „băieți deștepți”, ajung să treacă granița „cu depășiri de peste 24 de tone, peste totalul maxim autorizat” (?!)

„Trebuie menționat: cântărirea la granițele României, cât și cu țările non-UE o face CNADNR, în timp ce cântărirea pe drumurile naționale europene, în momentul de față, „o face” Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier. Aceleași surse susțin că  La graniță întâlnim trei situații: situația expusă de domnul Costache, aceea în care depășește greutatea peste marja de toleranță. Se constată acest lucru la cântărire și, evident, după aia începe acea negociere.

Există varianta „B” în care cântărit în Ungaria, în Austria, intră în tonajul maxim admis de 40 de tone, pe drumurile europene, iar când este cântărit în graniță, la români, depășește cu o tonă, o tonă 600, două tone și este ținut pe loc cu toate că omul e corect.

A treia situație este aceea în care CNADNR refuză cântărirea, din motive evidente (la o a doua recântărire, a aceluiași camion, am întâlnit situații cu depășiri de peste o tonă și jumătate). Intervine situația în care „se stinge lumina”, cântarul nu mai funcționează și trupe întregi de camioane, aparținând unor firme care intră în aceste relații interesante cu CNADNR, pur și simplu trec granița cu depășiri de peste 24 de tone, peste totalul maxim autorizat”, a mai explicat Hagiu.

În acest context, Hagiu a evocat HG nr. 1373/2010 care precizează clar că:  responsabilitatea în ceea ce privește depășirea greutății nu e aplicată, nu se răsfrânge doar asupra transportatorului, dar și asupra plata furnizorului, beneficiarului.

Cum funcționează sistemul în cazul depășirii de greutate

 Hotărârea de Guvern nr. 1373 (fiind în patronat, la vremea respectivă, împreună cu colegii din Asociația Transportatorilor Rutieri în Construcții am scris această HG) am predat-o CNADNR și CNADNR, în 2010, a trecut-o prin Guvern și a fost publicată în Monitorul Oficial. În acest HG scrie clar: responsabilitatea în ceea ce privește depășirea greutății nu e aplicată, nu se răsfrânge doar asupra transportatorului, dar și asupra plata furnizorului, recte beneficiarului. În condițiile în care beneficiarul este CNADNR, iar furnizorul este un contractor al CNADNR, cum ar trebui să se împartă amenda dacă s-ar da și cine ar trebui să încaseze sute de milioane de lei vechi, amenzi pentru faptul că încarcă transportatorul cu tonaj peste maximul autorizat. Așa funcționează rețeaua, din punctul de vedere al depășirii de greutate”, a mai precizat  fostul președinte FORT.

Însă, în urma revenirii la autorizațiile speciale de transport, potrivit aceluiași consultant în trasporturi, a apărut din nou fenomenul pe care l-a vizat, când a solicitat scoaterea lor, într-o primă instanță și anume regruparea mafiei , care a funcționat înainte la cântărire atât în graniță, cât și pe teritoriul României. 

 

Mafia se regrupează atât în graniță cât și pe teritoriul României

Anul acesta s-a modificat Ordonanța 43, am fost parte a acestui proces, CNADNR a insistat foarte mult și m-a rugat să revenim la acele autorizații speciale de transport, adică acele autorizații care permit transportatorului contra cost să depășească greutatea fără să depășească greutatea maximă admisă a vehiculului. Au apărut aceste AST-uri, evident că numărul amenzilor a scăzut și apare din nou fenomenul pe care l-am vizat când am solicitat scoaterea autorizațiilor speciale de transport. Se regrupează, din nou, mafia care a funcționat înainte la cântărire atât în graniță, cât și pe teritoriul României„, a mai spus Augustin Hagiu.

Vama Giurgiu lucrează cu un cântar neutilizabil

Totodată, inginerul Ștefan Popovici a dezvăluit faptul că aproximativ 20 de cântare, cele care sunt în punctele de vamă, sunt nefuncționale. 

Cântarele din vamă ar trebui să fie autorizate, cu verificarea metrologică la zi și să permită o cântărire corectă a camioanelor care trec prin vamă. Dacă termenul de verificare a expirat, operatorul din vamă nu poate folosi cântarul și să emită chitanțe pentru taxarea supraîncărcărilor cu care ar putea să apară camioanele. Atunci, transportatorii știu acest lucru. Cântarele, în momentul de față, aproape 20 de cântare sunt cele care sunt în punctele de vamă sunt nefuncționale. Au verificarea metrologică depășităVama Giurgiu, care din 20 martie nu are această verificare făcută, deci cântarul este neutilizabil„, a declarat inginerul Ștefan Popovici. 

De ce nu există  verificare metrologică

Mai departe, Liviu Costache a explicat de ce cântarele, menționate de către Ștefan Popovici, sunt fără verificarea metrologică:”Data Control a ajuns să vândă toate cântarele, cu excepția unui punct de frontieră. Au pus un monopol. De patru- cinci ani ei sunt. Ce vrea să spună domnul Popovici: CNADNR a ajuns să fie prizonieră la această firmă pentru că am cumpărat cântare noi. Un cântar cu TVA e 42 de mii de neuro. Ca să faci verificarea metrologică trebuie să îi dai firmei o mie de euro. Trebuie să faci trei-patru pe an. Bani pe care îi plătește CNANDR și am constatat, ne-au zis colegii din teritoriu:  -Uite câți bani ne cer!,  și noi nu am mai vrut să facem verificarea. Le-am spus: – Poftiți, veniți, dar nu vă dăm banii ăștia.  În momentul ăsta, ne-au blocat și d’aia 19 cântare sunt fără verificare metrologică, a explicat Liviu Costache.

 Camionul

Întrebat dacă din această cauză, România nu încasează niște taxe, Popovici a răspuns:”Nu încasează nimic, camionul trece prin vamă ca pasărea ceruluiOperatorul nu poate să îi taie chitanță pentru că nu are în spate un cântar autorizat și trece ca și cum nu ar exista nimic în vamă. Cântarele sunt ca și cum ar fi fost cumpărate degeaba. Dacă sunt funcționale și au și autorizație, aceste cântare nu au niște funcțiuni de protecție împotriva fraudei. Dacă acel camion vine cu o suprasarcină pe axele din spate, permite să fie cântărită numai axa din față de un număr de ori, câte axe are camionul, trece mai departe și are o sarcină afișată pe bon mult mai mică decât cea adevărată”.

(Jurnal)

 

 

 

1 COMENTARIU

  1. Costache – penalul turnător la Securitatea ceaușistă

    1) sunt voci care spun că, după ce a plecat de la Colas și a venit director general la CNADNR, a făcut plăți fără număr către Colas. Întrebat despre acest lucru, a răspuns simplu: „O coincidență”. Informația poate fi verificată simplu: la serviciile de specialitate din CNADNR.
    2) se zvonește că ieșirea lui Costache acum, după ce a fost schimbat din funcție, se datorează unor înțelegeri că s-ar întoarce director general. Să sperăm că tovarășii comuniști, evazioniști, penali etc. rămân acolo unde le este locul și că-și va lua țeapă.
    3) cât de penibil, josnic și meschin să fii ca să scoți în față un bătrânel cu miros de naftalină și plin de molii și să nu ieși în față cu cine stă de fapt în spatele lui „Moș Naftalină”? Moș Naftalină (pe numele real Popovici Ștefan), cu ce te-a păcălit? Cu vreun contract gras?
    4) s-a găsit legătura dintre pensiunea Vila Oana și Andreea și Costache. Una din activitățile secundare ale firmei City Group Invest SRL este „turism intern”. Deci, factura se face pe City Group Invest SRL și banii se încaseaza în contul personal al lui Costache. City Group Invest SRL are 2 sedii secundare în jud. Constanța, adică exact la vilele unde este pensiunea Oana și Andreea.
    City Group Invest SRL mai are următoarele activități: Asamblare și comercializare echipamente de birou (calculatoare, imprimante, fotocopiatoare); Comercializare lubrifianți auto și industriali, anvelope.
    Dacă ar fi legal, este imoral.
    5) toarșu Costache Liviu – fost turnător al securității – directorul de la CNADNR, cercetat oficial de C.N.S.A.S !
    „In urma solicitarii “Romania Press”, Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii ( C.N.S.A.S.) a demarat oficial, la 17.02.2011, procedura de verificare a lui Liviu Costache, seful Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (C.N.A.D.N.R.), asa cum rezulta din adresa oficiala Nr.P 1609/11.
    Cu alte cuvinte, seful de la Drumuri va fi supus unei anchete laborioase pentru stabilirea calitatii sale de turnator, informator sau colaborator al fostei Securitati a lui Ceausescu.
    Asa cum ne-au declarat surse din cadrul C.N.S.A.S. este o munca destul de laborioasa si anevoioasa deoarece Costache, l-a aflarea faptului ca i se umbla la dosare, a inceput o ampla actiune de stergere a urmelor din trecutul sau mai apropiat sau mai indepartat.
    Pana la aflarea rezultatelor anchetei C.N.S.A.S., “Romania Press” solicita oficial Doamnei Ministru Anca Boagiu suspendarea imediata din functie a lui Liviu Costache ( n.r. care oricum este numit provizoriu la conducerea Companiei de Drumuri si Autostrazi), asa cum se face in orice tara civilizata, pentru a nu influenta ancheta in ceea ce il priveste.
    Multumim si pe aceasta cale Dlui. Conferentiar Universitar Doctor Virgiliu-Leon ŢÂRĂU, vicepresedinte C.N.S.A.S., pentru sprijinul acordat in aflarea adevarului in acest caz important.
    De asemenea, rugam pe toti cei care detin date si documente din trecutul “glorios” al lui Liviu Costache sa ni le trimita pe adresa de e-mail office@romaniapress.ro, noi garantandu-le confidentialitatea deplina si protectie din partea institutiilor abilitate ale statului care ne sprijina in acest demers jurnalistic.” (sursa: comunicatdepresa.ro)

    Așteptăm cu interes reacția CNSAS și a lui Costache.
    6) Costache face cum nu gândește și vorbește. Una din firmele pe care o deține, City Consulting & Management Group SRL, are procese în instanță pentru circulația fără rovinietă.
    Cine credeți că a circulat? Costache, cel care într-un interviu acordat revistei Mișcarea în anul 2010, în calitatea de director general al CNADNR, răspundea la una din întrebări:
    „Înţeleg că nu sunteţi de acord cu plângerile transportatorilor?
    Ba da, dar nu pot să iau în seamă plângerile celor care nu plătesc. Sunt persoane care nu au dreptul să critice CNADNR şi totuşi o fac. Suntem acuzaţi în necunoştinţă de cauză. Eu nu vorbesc în necunoştiinţă de cauză. Cei care ne critică sunt cei care nu-şi pătesc obligaţiile. A cumpara sau nu rovinieta este o chestiune care ţine de spiritul civic, până la urmă, sau de frică. Se poate verifica. Românii, cum trec în Ungaria, în prima parcare, îşi cumpără rovinietă. La noi nu se întâmplă aşa. Înseamnă cu nu vrem drumuri bune. Trebuie să plătim un preţ pentru asta. Iar preţul pentru rovinieta este mic.” (preluat de pe scalaholding.ro)
    Mesajul este foarte clar: Costache nu și-a cumpărat rovinietă pentru că nu-și dorește drumuri bune. Și vrea să fie director la CNADNR. Rușine!!!
    Dacă ar fi legal, este imoral pentru cineva care se crede Drumar.
    Informațiile le găsiți pe site-uri de specialitate (sursa: termene.ro).
    7) În anul 2010, înainte să vină la CNADNR, Costache a mai fost membru în Comitetul pentru finanțe publice locale din Parlamentul României, prin hotărâre adoptată de Parlament.
    În CV-ul cu care s-a prezentat, Costache a menționat experiența de la firmele personale (care sunt pe pierdere), aptitudini și competențe de te doare mintea. Pe el nu-l doare nimic.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here