În luna mai a acestui an, conducerea Inspectoratului Judeţean de Poliţie decidea, împreună cu Serviciul Poliţie Rutieră, să facă o evaluare a riscului de evenimente rutiere pe raza judeţului Giurgiu. În urma acestei acţiuni, au fost depistate două zone cu risc sporit de accidente: DN 5 şi şoseaua Bucureşti, din municipiu, unde s-au înregistrat cele mai multe evenimente rutiere, majoritatea acestora soldate cu victime (decese sau răniri grave). În aceste condiţii, împreună cu colegii de la Ordine Publică, poliţiştii Serviciului Rutier au pus la punct un plan de măsuri, ce a fost derulat în perioada iunie-august în cele două zone de risc. Despre rezultatele acestui plan ne-a vorbit adjunctul şefului Inspectoratului de Poliţie al judeţului Giurgiu, comisar şef Ion Petraşcu: “În urma măsurilor aplicate de poliţiştii celor două structuri, în cele trei luni ale acestui plan s-a constatat o scădere a numărului de persoane decedate sau rănite grav în urma unor accidente rutiere, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Echipele din teren au identificat, practic, două zone cu pericol mare de accident pe DN 5, la Daia (atât pe raza localităţii, cât şi în afara acesteia) şi în zona Adunaţii Copăceni, iar ca interval orar în care se produc cele mai multe evenimente rutiere a fost depistat cel între orele 15 şi 20.

Şi pe şoseaua Bucureşti, din municipiul Giurgiu, au fost depistate două zone de risc importante, unde s-au înregistrat 64% din accidente; este vorba despre zona Petrom şi cea a Primăriei, unde principala cauză a accidentelor o reprezintă neacordarea de prioritate pentru pietoni. Urmare a acţiunilor întreprinse în toate aceste zone, în perioada iunie-august 2010, numărul victimelor accidentelor rutiere a scăzut; astfel, pe DN 5, unde au acţionat zilnic echipaje formate dintr-un ofiţer şi 14 agenţi în cele două zone menţionate, numărul accidentelor a scăzut de la 5 (câte au fost înregistrate în aceeaşi perioadă a anului trecut) la unul, nu au fost înregistrate decese (comparativ cu cele trei decese din perioada iunie-august 2009), iar numărul răniţilor grav a scăzut de la 3 la unul. În toată această perioadă, pe DN5, în zona Daia şi Adunaţii Copăceni, au fost aplicate peste 6.500 de sancţiuni contravenţionale, majoritatea pentru nerespectarea vitezei legale, au fost reţinute 207 permise de conducere şi au fost constatate 26 de infracţiuni. În paralel cu acţiunile de pe DN5, la Giurgiu, pe şoseaua Bucureşti, au fost zilnic prezenţi alţi 7 poliţişti – un ofiţer şi 6 agenţi – care au aplicat 1.315 sancţiuni, ridicând 96 de permise de conducere, în zona trecerilor de pietoni de la Petrom şi Primărie. Şi aici, rezultatele concrete s-au văzut, pentru că numărul accidentelor a scăzut de la 9 la 6, nu a fost înregistrat niciun deces, iar numărul răniţilor grav a scăzut, de asemenea, de la 11 la 6. Din constatările făcute pe teren s-a desprins faptul că şoseaua Bucureşti, rămâne, în continuare, o zonă cu risc crescut de accidente, în special în zona trecerilor de pietoni, care nu sunt marcate, amenajate şi iluminate corespunzător. Imediat după ce am centralizat rezultatele acestei acţiuni din Giurgiu, am informat atât Autoritatea Teritorială de Ordine Publică, cât şi autorităţile locale, despre rezultatele acţiunii şi despre măsurile ce trebuie luate, pentru că există o serie de responsabilităţi ce revin autorităţilor locale. Am înaintat, de asemenea, o serie de propuneri pentru rezolvarea situaţiei şoselei Bucureşti, propuneri venite de la un expert venit special din Capitală, care a evaluat această situaţie, recomandând, concret, crearea unor aşa-zise insule pentru pietoni şi introducerea unor elemente de calmare a traficului. S-a constatat, de altfel, că, în 90% din cazuri, cea mai bună soluţie este crearea de scuaruri pentru pietonii ce traversează o astfel de şosea, care este foarte lată. Sincer, sperăm că vom fi ascultaţi şi că, odată amenajate aceste scuaruri şi remediată problema trecerilor de pietoni, nu vom mai avea evenimente rutiere pe şoseaua Bucureşti”, spune adjunctul şefului IJP Giurgiu. Acesta a mai precizat că la sfârşitul lunii august s-a făcut o nouă evaluare a riscului rutier, constatându-se că pe DN5 măsurile luate au fost eficiente, dar… “Au apărut alte două noi zone de risc, pe DN 41 şi DJ 401, în zona Valea Dragului şi Vărăşti. De aceea, acum se impune prezenţa Poliţiei în acele zone…

În plus, am constatat că acolo factorul drum este un element de risc important, aşa că am luat legătura cu autorităţile locale şi apreciem că la Vărăşti, unde deja au demarat lucrări de marcare a trecerilor de pietoni şi de instalare a opritorilor de trafic, aceste probleme vor fi rezolvate rapid”, a menţionat inspectorul şef adjunct al IJP Giurgiu, Ion Petraşcu. Acesta a mai menţionat că poliţiştii de Ordine Publică

şi-au ajutat colegii de la Rutier în aceste acţiuni, având atribuţiuni şi pe linie rutieră; aceştia au, practic, aceleaşi atribuţiuni şi obligaţii, dar şi aceeaşi pregătire cu poliţiştii de la Rutier, sunt testaţi şi deţin avize speciale, apelându-se la ei pentru a întări acţiunile speciale pe linie rutieră derulate în perioada iunie-august pe raza judeţului Giurgiu.

Cristina MOISE