IMG_5768Şeful Secţiei întreţinere mecano – electrică şi reparaţii nave din SHIPYARD ATG Giurgiu, subinginerul Dorel MIREA, s-a născut în Zodia Vărsătorului, pe 7 februarie 1960 în Municipiul Giurgiu. Tot aici a urmat cursurile Şcolii generale şi Liceul ”Ion Maiorescu”, pe care l-a absolvit în 1979. În perioada 1980- 1983 a urmat Institutul de Învăţământ Superior Piteşti – Facultatea de Învăţământ Tehnic – Secţia TCM. ”Când era mic, îşi aminteşte cu nostalgie actualul navalist, eram atras de ştiinţele exacte: matematica şi fizica, motiv pentru care am ales să urmez Liceul Maiorescu, instituţie de învăţământ care a scos generaţii întregi de profesionişti. Maşinile erau hobby-ul meu principal, întrucât este o chestiune mai bărbătească unde adrenalina este mereu la cote maxime. Atracţia spre profesia de navalist a venit în urma consultării cu părinţii mei. Oscilam între Industria de Automobile, de la Piteşti şi Industria Laptelui sau cea Navală,  de la Giurgiu. Tatăl meu a avut cuvântul decisiv, mi-a spus să mă îndrept spre cea mai veche întreprindere din oraş – Şantierul Naval, o firmă cu renume, întrucât voi avea şansa să învăţ să iasă din mâinile mele ceva util pentru omenire.

I-am urmat sfatul şi aşa am ajuns aici – unde mă aflu şi astăzi”. Dacă s-ar putea da timpul înapoi, mărturiseşte cu multă satisfacţie în glas subingierul Dorel Mirea, aş face din nou aceiaşi alegere, întrucât până în ziua de azi nu am regretat niciodată opţiunea luată în copilărie. De-a lungul vieţii s-a călăuzit după o singură deviză: ”Să laşi ceva trainic în urma ta pentru generaţiile viitoare, iar lumea să te cunoască prin ceea ce faci!” Nu poţi trece prin viaţă, spune Dorel Mirea, doar aşa ca lumea să te ştie din punct de vedere fizic! Lumea trebuie să te ştie şi ca un om care ai făcut ceva util pentru ea. Ca fire sunt un tip activ, îmi place să mă implic direct în ceea ce se întâmplă în jurul meu. Tot timpul cred că lucrurile nu merg bine, dacă nu am o implicare directă în ele. Îmi place să lucrez în echipă şi prin toate locurile pe unde am trecut am căutat să formez o echipă puternică, pe care să te poţi baza în situaţii grele! Subinginerul Dorel Mirea ne declară: ”La SHIPYARD ATG Giurgiu îmi place să execut lucrurile foarte, foarte bine, întrucât nu ne putem permite niciodată să avem nereuşite. Dacă nu-ţi iese ”ceva”, înseamnă că nu l-ai aprofundat bine, s-au ţi-a scăpat ceva, dar atenţie – acel ceva poate avea urmări foarte grave! În industria construcţiilor de nave trebuie să respecţi strict procesul tehnologic, pe faze, la maximum. Cum spune un proverb ”Trebuie să cântăreşti complexitatea lucrului pe care îl faci de mai multe ori, înainte să începi să-l confecţionezi!” De ce? Pentru că oamenilor din echipa pe care o conduci le place să aibă un conducător ferm, care să nu bâjbâie când le cere să facă ceva. Practic, trebuie să cunoşti meserie, nu glumă! Conduc oameni care sunt caractere diferite, şi ca să îi aduci la randamentul maxim trebuie să ştii ce potenţe are fiecare. Este necesar să fii foarte atent atunci când îţi alegi oamenii din echipă, întrucât trebuie să fii siguri pe ei în orice împrejurare, şi nu să-i controlezi permanent. Fiecare component al echipei trebuie să-şi facă foarte bine porţiunea sa”. În viaţă, mai spune Dorel Mirea trebuie să fii un om modest şi plin de caracter, întrucât cei care se laudă că ştiu foarte multe din toate domeniile de activitate nu sunt profesionişti, în opinia mea ei sunt doar amatori!

Pe vremuri, când se lansa la apă un vapor era un eveniment unic…!

Dacă eşti profesionist este necesar să stăpâneşti perfect domeniul în care activezi, doar aşa, spune subinginerul Dorel Mirea, poţi fi la curent cu tot ce este nou în domeniul respectiv. Dorel Mirea ne mai  mărturiseşte: ”Zilnic coordoneaz activitatea a 70 de salariaţi ai Brandului SHIPYARD ATG, în cadrul Secţiei Întreţinere mecano-electrică şi reparaţii nave, oameni specializaţi în profesiile: tâmplari, electricieni, mecanici de întreţinere, şi oamenii care exploatează Sincroliftul. Cu aceşti salariaţi efectuăm şi reparaţii de nave, practic am în echipă toate profesiile din SHIPYARD ATG. Pe linie profesională, m-am încadrat la Ş.N. Giurgiu în 1983, iar pe perioada închiderii am avut un periplu prin mai multe locuri de muncă şi am revenit la SHIPYARD ATG în 2008. De ce? Pentru că cineva care a lucrat în ŞNG trăieşte permanent doar cu gândul aici”. Pe vremuri, îşi aminteşte subinginerul Dorel Mirea, când se lansa un vapor la apă salariaţii SNG  veneau cu toată familia: părinţi, soţie şi copii, iar navaliştii şi le arăta munca lor, dintr-un an. Era o imagine extraordinară, un eveniment unic! Acesta este motivul pentru care nu poţi uita niciodată profesia de navalist! Marea majoritate a salariaţilor care lucrează în SHIPYARD ATG de mici copii au avut pasiunea pentru navomodele. Meseria de navalist este o profesie dură, care îţi oferă plăceri imense! Să vezi cum creşte sub ochii tăi un vapor, de la prima tablă şi până la momentul lansării la apă, este ceva care nu se poate descrie în cuvinte, ci se trăieşte cu sufletul!

 

SNG era mândria oraşului, azi SHIPYARD ATG este mândria Europei

În vechiul regim ŞNG era mândria oraşului Giurgiu, Ancora era pe sigla municipiului. Cred că nu exista  familie în Giurgiu, spune Dorel Mirea, care să nu aibă pe cineva care lucra în ŞNG –ul care avea 3.000 de angajaţi. În SHIPYARD ATG-ul de azi, care este mândria Europei, lucrurile în procesul muncii sunt mult mai bine organizate.

Acţiunile sunt mult mai eficientizate, oamenii sunt mai riguroşi, mai puţini ca număr dar mai buni, din punct de vedere profesional. A dispărut ”GLOATA”, precizează subinginerul Dorel Mirea, acum sunt doar angajaţi profesionişti, care ştiu foarte bine ce au de făcut. Nu te mai împinge nimeni de la spate, ca să munceşti! Luăm vaporul, îl construim în condiţii bune şi la termen şi-l predăm beneficiarului.

Nu-ţi permite nimeni să faci rabat de la calitate. Timpul de execuţie trebuie redus pe cât posibil, ca şi costurile de producţie, practic se elimină orice fel de risipă. Rugat să ne nominalizeze cea mai mare realizare a carierei sale de navalist, subinginerul Dorel Mirea, declară: ”Din punctul meu de vedere aş menţiona aici faptul că am reuşit după câţiva ani decând s-a desfiinţat vechiul ŞNG să revin pe acelaşi perimetru de producţie, dar în cadrul Brendului privat SHIPYARD ATG. Aş mai menţiona şi faptul că am reuşit să îmi iau Secţia înapoi! – fiind şi pe vremuri eram tot şeful Secţiei mecanice. Mi-am dorito înapoi foarte mult, şi reuşit. Acum, în această secţie, pe care o conduc, îmi doresc foarte mult să nu ne cunoască lumea, întrucât asta ar însemna că lucrurile nu merg foarte bine! Încercăm zilnic să avem grijă ca utilajele pe care le avem să aibă un program de mentenanţă fiabil, care să nu de-a posibilitatea unor sincope în activitatea de producţie. Dorim ca oamenii care sunt legaţi de noi direct, cu termene şi grafice să nu fie puşi în situaţia de a nu putea produce, din cauza noastră. Din această cauză nu ne permitem niciodată ca utilajele pe care ei le deservesc să nu funcţioneze la parametrii optimi!”

Ce-a mai dragă amintire şi … dorinţe de viitor

Cu mulţi ani în urmă, spune Dorel Mirea, când aveam Sincroliftul aveam de făcut transferul unei nave pentru lansare la apă. Fiind o zi de sâmbătă m-am trezit cu tata şi fiul care avea 5-6 anişori aici. Am simţit atunci bucuria lor în ochi şi în suflete, care îmi transmitea şi mie o bucurie imensă, mai ales în momentul când i-am văzut cum savurau rezultatul muncii mele. M-am simţit extraordinar de bine.

Pentru viitor îmi doresc o implicare directă asupra tuturor navelor care vor ieşi din SHIPYARD ATG. Mi-ar plăcea să cred că noul Brand naval din Giurgiu va rămâne şi va fi mereu printre cele mai cotate şi mai bune şantiere navale din ţară şi din lume. Îmi place să crească tot mai mult, întrucât suntem recunoscuţi pentru calitatea navelor construite la Giurgiu şi este o mândrie să spui că lucrezi la SHIPYARD ATG. Mi-aş mai dori să văd că tinerii de azi doresc să se facă şi altceva, în afară de ofiţeri de poliţie! Doresc să-i văd pe tinerii giurgiuveni interesaţi de partea tehnică şi să se facă ingineri. De asemenea, mai doresc să văd că idealurile lor de viaţă se îndreaptă spre profesia tehnică, întrucât activitatea productivă – industria – este motorul ţării noastre.

Heliade CĂLIN