Stimate domnule viceprim-ministru,

 Vă supun atenției memoriul pe care vi-l adresează, prin intermediul meu, Asociația ‘Ordinul Diriginților de Șantier din România’, din Giurgiu, Str. Tineretului, bl. 204, sc. B, ap. 21.

Prin prezenta Asociația ‘Ordinul Diriginților de Șantier din România’, ONG Național într-o țară seismică prin excelentă vă roagă să interveniți pe linie parlamentară referitor la punerea în drepturi salariale și de pensie a diriginților de șantier. Pentru aceasta este necesar un Ordin comun ministerial pentru o grilă de salarizare — pensionare elaborată de Ministerul Dezvoltării Regionale, Ministerul Muncii și Ministerul Finanțelor sau o Ordonanță de Guvern.

 Acest Ordin comun sau Ordonanță trebuie să facă o grilă de salarizare-pensionare prin care să armonizeze gradele A,B,C,D. de dificultate tehnică și importanță socio-economică a construcțiilor ce se execută sub supravegherea diriginților de șantier, care și ei sunt autorizați de Inspectoratul de Stat în Construcții din cadrul Ministerului Dezvoltării prin examene pe gradele A,B,C,D, stipulate de Ordinul 595/6 aug. 2007. Solicităm ca să se țină cont de acest ordin abrogat, în vigoare fiind Ordinul 277/10 martie 2012, în mod nejustificat a scos din drepturi de a obține o autorizație de diriginte pe tehnicieni. Aceasta deși tehnicienii erau autorizați numai pentru gradele C și D ce reflectau nivelul lor de competență după 20 ani sau 10 ani de experiență.

Culmea este că tehnicienii au fost scoși din drepturile de a profesa această funcție odată cu arhitecții (ce au șase ani de facultate conform Ordinului ISC nr.154 / 11.mar.2010 un ordin aberant). La intervenția Asociației noastre la Ministerul Dezvoltării, arhitecții au fost introduși — puși — din nou în drepturile de a profesa această funcție prin Ordinul nr.1496 / 13.mai.2011 dat de Ministerul Dezvoltării Regionale, fară însă să fie puși în drepturi și tehnicienii. Cu precizarea că până în 1990, toate investițiile au avut diriginții de șantier tehnicieni foarte bine pregătiți în proporție de circa 50% la nivel național care au avut și lucrări de gradul A și B, iar acum sunt scoși din drepturi deși au făcut Dirigenție zeci de ani și au fost și autorizați. Cei mai capabili diriginți, tehnicieni ce au construit mari platforme industriale-Combinate — înainte de 1990 de Interes Național sunt scoși din drepturi, de niște oameni care elaborează 4 acte normative în 4 ani, ce se înlocuiesc (abrogă și acelea cu erori). Acești oameni din ISC s-au Ministerul Dezvoltării demonstrează practic că habar nu au de șantiere. De exemplu gafa de a-i scoate pe arhitecți în 2010 cu Ordinul 154/11.mar din drepturile lor de a face dirigenție, după 6 ani de facultate. Tehnicienii care au făcut dirigenție și au construit țara cu blocuri și combinate sunt din generația anilor 60′ când nu existau subingineri, erau școli tehnice de 2-3 ani de construcții sau îmbunătățiri funciare-instalații electrice etc. Subinginerii au luat ființă după 1970. De ce să suporte niște oamenii ‘bâlbâielile’ Ministerului Învățământului în reforme de învățământ. Aceaștia, mulți dintre ei au demonstrat practic ca sunt uneori mai buni ca inginerii și subinginerii. Se știe acest lucru.

II. Să se acorde diriginților un spor de conducere, indemnizație, de 15% — 30% în funcție de șantier. De exemplu cum au diriginții de școală, de farmacie, de poștă, de telecomunicații unde ministerele lor s-au interesat de soarta și drepturile lor. Până și un impegat CFR dintr-o stație CFR într-o comună are o indemnizație de conducere și un salariu mult mai mare ca dirigintele pentru că nu a avut cine să se intereseze.

 Dirigintele de santier in constructii are o raspundere pe viata (mai ales într-o țară seismică ca România) si este singur, nu are ajutoare cum are seful de santier, care este subordonatul lui si care are de peste 50 de ani indemnizatie de conducere armonizata si cu nivelul santierului de gradul I, II, III, IV. Insasi denumirea de dirigine inseamna din Antichitate, Conducator, Director( de la Lat. Dirigens, conf. Noului dicționar Român).

III. Această nouă grilă de punere în drepturi să fie data și retroactiv pentru cei ce în anii 60 — 70—90 au construit giganți industriali de gradul A și B și au o pensie de 1000 lei, fiind considerați /batjocoriți ca simpli salariați într-un birou. Și acest lucru comparat cu un impiegat CFR dintr-o comună care are 1700 lei cu o școală de 1 an sau un Agent de poliție dintr-o comună,  care are 2000-2500 lei pensie.

 RIDICOL, CE SE ÎNTÂMPLĂ LA NIȘTE OAMENI CU RĂSPUNDERE PE VIAȚĂ, ÎNTR-O ȚARĂ SEISMICA, ÎN SPECIAL LA CEI CE RĂSPUND DE STRUCTURA DE REZISTENȚĂ LA O CONSTRUCȚIE’, se arată în documentul trimis de Președintele A.O.D.S.R., Vonica Viorel. Având în vedere cele prezentate, vă rog stimate domnule vicepremier să prezentați cu celeritate un răspuns la petiția respectivă, care să conțină punctual poziția Guvernului României privitoare la problemele expuse. Solicit răspuns scris.

 Domnului Viceprim-Ministru Liviu Nicolae Dragnea, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.

De către: Deputat PP-DD de Giurgiu, Liliana Ciobanu.

Obiectul întrebării: Memoriul Asociației ‘Ordinul Diriginților de Șantier din România’.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here