Nu mai este o noutate pentru nimeni faptul că dragarea Dunării reprezintă, de multă vreme, o prioritate națională în ceea ce privește transportul  pe Dunăre, motiv care i-a determinat pe cei din AFDJ R.A. Galați să organizeze, cu un an în urmă, o licitație  pentru achiziţionarea a două nave proprii (drage) care să efectueze această lucrare.

De precizat că până la acest  moment, AFDJ Galaţi nu deţinea nave proprii pentru dragajul pe Dunărea Fluvială, lipsa acestora  resimțindu-se  mai ales  atunci  când nivelul apei scade. Astfel , când, din motive hidrologice, nu se asigură adâncimi pe Dunăre între 300 şi 346 de metri, transportatorii  sunt obligați să facă o rută ocolitoare de până la 110 kilometri,  în amonte şi de 110 kilometri în aval, pentru a nu eşua. Aceste operaţiuni conduc evident  la creşterea consumului de carburant, dar şi la întârzierea convoaielor, lucruri care provoacă pierderi economice semnificative pentru transportatorii navali. În consecință, cele două drage autopropulsate  ce urmează a fi realizate, au ca scop  curățarea șenalului navigabil, ele fiind capabile să   lucreze non-stop, 24 de ore din 24…

Cine sunt ”licitatorii”

Deși anunțul de licitație a avut loc încă din data de  3 septembrie 2019,  rezultatul  ei a fost anunțat recent, câștigătorul ei  fiind  desemnat TEHNOREX INTERNAȚIONAL SA (Lider de asociere) împreună cu asociatele: SC BLUE LINE (asociat 1) și SC SUSZI SRL (asociat 2). Până aici nimic deosebit. Înainte de toate însă trebuie precizat  că acest TEHNOREX este o firmă ”de apartament”  cu doar 8 salariați!!  

Ce spun documentele, ce spun specialiștii…

În urma investigațiilor noastre, am aflat că  societatea ”TEHNOREX Internațional SA” nu este cunoscută ca șantier naval în România, că nu are în proprietate active care să definească industria tipică de șantier naval  și nici nu poate demonstra condiția solicitată în caietul de sarcini (capitol 4.6) de a avea un ”terț susținător tehnic” al unui șantier naval din România, nedepunând niciun document în acest sens.  

Pentru a se conforma acestei condiții din prevederile caietului de sarcini, AFDJ Galați ar fi trebuit să solicite firmei câștigătoare conformitatea cerinței anterior indicate. Pentru asta, TEHNOREX Internațional SA” în mod normal trebuia să prezinte documente conform prevederilor legale , respectiv, un  ” terț susținător”, adică un șantier naval tehnic din România.  

Această prevedere legală, în mod inexplicabil, nu a fost însă solicitată sau verificată de către Autoritatea AFDJ (conform raportului de procedură primit). Astfel, din punct de vedere al competitivității și concurenței loiale în cazul licitației, corelate cu prețurile ofertate de participanți, este evident să existe diferențe majore în abordare.

Mai mult de atât, interesându-ne  despre capabilitatea câștigătorului  ”de facto” al licitației am aflat, cercetând documentele solicitate Registrului Comerțului, că firma ce și-a adjudecat producția celor două nave, are 3 acționari și doar vreo 8-10 angajați!  Ma mult de atât: în timp ce cifra de afaceri a  firmei TEHNOREX a fost anul trecut de circa 400.000 de euro, contractul ce urmează a fi semnat  în aceste zile este în valoare de 12 milioane de euro!!! O diferență care naște multe semne de întrebare, nu credeți?

Care este experiența firmei TEHNOREX INTERNAȚIONAL SA

Una din aceste întrebări este de unde vor lua proaspeții câștigători ai licitației, atâta forță de muncă calificată, pentru realizarea celor două nave, câtă vreme nu au un istoric în spate care să demonstreze că știu măcar să facă așa ceva . De unde vor lua ei atâția navaliști cu experiență cât timp asemenea muncitori cu înaltă calificare, în România,  nu găsești la ora asta , să dai cu tunul!  Și în sfârșit, întrebarea cheie: Unde vor plasa câștigătorii licitației, locația șantierului, căci în caietul de sarcini este stipulat clar că navele se vor construi  doar  într-un șantier naval de pe teritoriul României.  Vor fi în stare, oare câștigătorii contractului de 12 milioane de euro, să producă cele două drăgi autopropulsate în doar 20 de luni de la semnarea contractului (termen de livrare: 2022) ?

Dar înainte de toate, trebuie plecat de la premisa că  proiectul de față este unul de siguranță națională, cu care nimeni nu poate să se joace. Navele trebuie să fie de calitate, fiabile, echipate corespunzător cu echipamente moderne, europene, de ultimă generație și nicidecum cu componente ”made în China”. Ori după cum ne explicau specialiștii în construcția de nave,  este  foarte important ca tipul acesta de nave, așa cum  se menționează și în cerințele din caietul de sarcini,  să fie  executat într-un șantier naval care pe lângă toate dotările necesare, trebuie să aibă și oameni calificați. 

Sunt însă și persoane care se mulțumesc să comenteze cu ironie gradul de competitivitate al câștigătorilor, spunând că ”TEHNOREX Internațional SA”, o firmă de apartament, care  nu a derulat activități similare, de construcții nave tehnice,  la dimensiunea asta vreodată, mai ales în sediul pe care îl deține astăzi, ca și ceilalți doi asociați ai acestuia (cu nume mai degrabă de fabrică de înghețată și respectiv de linie de transport aeronave), nu dețin niciunul  dintre ei, vreun șantier naval, repetăm:  ca ”terț susținător tehnic”. Pentru că numai în condițiile acestea s-ar putea asigura riscul pentru beneficiar că navele vor fi construite în conformitate cu proiectul. Și cu asta credem că am spus tot!

Nu știm sub ce formă a îndeplinit Autoritatea AFDJ Galați cerințele de mai sus, cât timp cei menționați în această asociere de trei firme, nu este niciunul ”șantier naval din România. Așa cum comenta un vechi inginer, navalist: Ca să abordezi o astfel de construcție ai nevoie de specialiști în toate zonele… De la proiectare, tehnic, coordonare și până la partea de active, care să îți permită să construiești și să echipezi astfel de nave. La care se adaugă partea de finalizare a lucrărilor, probele  și apoi perioada de garanție și post garanție. Este foarte important ca tot ciclul acesta să funcționeze ceas, fiind un proiect ce se derulează pe o perioadă de 20 de luni ca și fabricație, și încă o perioadă de 18 luni de garanție după finalizarea navelor…

Final cu ”va urma”

Din înșiruirea datelor prezentate, pe baza documentelor și a modului în care a decurs întreaga procedură de Licitație, noi considerăm că în cazul de față există mari semne de întrebare privind  desemnarea  câștigătorului, dar mai ales a respectării condițiilor din caietul de sarcini.

Iată un caz ce ar trebui să intre în atenția Ministerului Transporturilor,  ba chiar a Guvernului, existând suspiciunea rezonabilă privind nerealizarea unor mari și importante obiective de importanță strategică, pentru dezvoltarea și întreținerea traficului pe Dunăre.

Dar înainte de toate sunt o serie de întrebări la care vor trebui să răspundă atât firma licitatoare – TEHNOREX INTERNATIONAL cât și beneficiarul, AFDJ R.A. Galați:

  1. Are câștigătorul licitației un șantier naval, în adevăratul sens al cuvântului cu un număr suficient de navaliști, cu personal tehnic calificat, cu personal necesar asigurării perioadei de garanție și post garanție ?
  2. Fiind un obiectiv de siguranță națională, este în stare o firmă cu 8 angajați care construiește uși metalice și cazane să realizeze doar în 22 de luni 2 nave de acest tip, cu o complexitate deosebită?
  3. Ce număr de salariați vor fi angajați, de unde vor fi achiziționați și cum vor fi plătiți? O întrebare ce ar trebui să pună în gardă inspectorii ITM, de a controla firma TEHNOREX Internațional, pe toată perioada ce va urma…Se vor angaja muncitori din România sau se va contracta lucrarea către terți?
  4. Unde se vor construi navele pentru a respecta cerințele caietului de sarcini?
  5. Organele abilitate vor monitoriza sau nu îndeplinirea condițiilor din caietul de sarcini al Licitației, precum și urmărirea  fluxului de numerar în cazul de față?
  6. Vor fi urmărite și îndeplinite criteriile de calitate a lucrărilor celor două nave cât și respectarea termenului de livrare a acestora către beneficiar?
  7. La ce se limitează responsabilitatea beneficiarului, în cazul încălcării condițiilor din contractul încheiat cu executantul proiectului?
  8. Echipamentele montate pe cele două nave, vor fi performante  și de calitate sau cele două drage se vor executa cu componente fabricate în China sau Turcia, țări în care – așa cum știe toată lumea – primează prețurile mici de producție și nicidecum calitatea lor.

Nu în ultimul rând suntem curioși să știm dacă firma TEHNOREX va angaja personal calificat pentru construcția celor două nave pe care îl va plăti la nivelul salariilor practicate în șantierele navale din România. Consideram încă din titlul articolului că este de NECREZUT cum o firmă cu 8 salariați se angajează să construiască, în mai puțin de 2 ani, două nave cu un grad de dificultate major, proiect în valoare de 12 milioane de euro, în timp ce șantiere navale cu tradiție din țară trimit acasă personal, în șomaj tehnic…  

Iată  întrebări la care  vor trebui să răspundă cele două părți contractante: ”TEHNOREX Internațional” (ca executant) și AFDJ R.A. Galați (ca beneficiar), realizarea celor două nave, fiind așa cum subliniam  încă de la început de importanță și SIGURANȚĂ NAȚIONALĂ.

N.B.

O copie a contractului încheiat în urma câștigării licitației urmează să îl solicităm Regiei, în felul acesta, în urma   examinării lui putându-se înlătura orice dubiu, demonstrându-se în acest fel, totodată, totala transparență a Autorității AFDJ RA Galați în relația cu presa, cu instituțiile statului  și respectiv, cu opinia publică.

(Florian TINCU)