***Vezi ce ne este permis şi ce ne este interzis timp de 40 de zile

Recomandările Bisericii Ortodoxe Române

Creştinii ortodocşi ştiu că în seara de 14 noiembrie, e ultima zi în care mai mâncăm carne! În 15 noiembrie începe Postul Crăciunului. Se ştie că în tot acest timp nu trebuie să mâncăm carne, ouă sau alte produse de origine animală. Acest post este unul al curăţirii trupeşti şi spirituale. Parcă pentru a le fi mai uşor celor care vor ţine post timp de 40 de zile, vor fi şi câteva zile, marcate în calendar, când se dă dezlegare la peşte.  Anul acesta Postul Crăciunului începe pe 14 noiembrie, nu pe 15 noiembrie după cum e rânduiala din alţi ani când ziua de 15 nu e precedată de o zi de post, adică miercuri sau vineri. Ziua de Ajun a Crăciunului este o zi de post mai aspru decât în celelalte zile. Se ajunează până la ceasul al IX-lea (ora 15:00), când se obişnuieşte să se mănânce, în unele părţi, grâu fiert amestecat cu fructe şi miere, în amintirea postului Sfântului Prooroc Daniel şi al celor trei tineri din Babilon. În unele zone se ajunează până la răsăritul luceafărului de seară, care ne aminteşte de steaua ce a vestit magilor naşterea Mântuitorului. Această ajunare aminteşte, de asemenea, de postul ţinut odinioară de catehumenii care, în seara acestei zile, primeau Botezul creştin şi apoi prima împărtăşire la Liturghia săvârşită atunci în acest scop.
Postul Crăciunului aminteşte de postul îndelungat al patriarhilor şi drepţilor din Vechiul Testament, în aşteptarea venirii lui Mesia – Izbăvitorul. După unii tâlcuitori ai cultului ortodox, prin durata lui de 40 de zile, acest post ne aduce aminte şi de postul lui Moise de pe Muntele Sinai, când acesta aştepta să primească cuvintele lui Dumnezeu, Decalogul (cele 10 porunci), scrise pe lespezile de piatră ale Tablelor Legii.
Postul Crăciunului este închinat în primul rând sărbătorii Naşterii Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos.

Un post al ”bucuriei”…

Cei care postesc pot mânca doar produse vegetale, fără carne şi produse lactate, iar în toate zilele de sâmbătă şi duminică au dezlegare la peşte. Postul Crăciunului, numit și Postul Sfântului Martin ( Postul Ignatului, sau Advent), e o perioadă, de asprime mijlocie, fiind un post al bucuriei. De aceea, pe lângă abținerea de la mâncărurile „de dulce” și alte renunțări, Biserica propune un program liturgic în care un loc special îl ocupă colindele tradiționale.

…bucurie , bucurie , dar totuși ce mâncăm?

Aceasta va fi întrebarea care se va găsi pe buzele tuturor celor care vor decide să ţină post. În primul rând, putem înlocui carnea cu soia, fie că o folosim pentru chifteluţe, fie pentru sărmăluţe vegetale sau pentru şniţele. O pungă de soia costă mai puţin de 2 lei în magazine. Tot pe soia punem bază şi dacă vrem lactate. Extrasul din boabe de soia este un bun înlocuitor al laptelui şi costă circa 6 lei litrul, iar brânza tofu (aproximativ 6 lei – 300 de grame) o putem găsi  în supermarketuri, dar şi în magazinele care comercializează produse naturale. Fructele de mare se pot mânca în timpul postului: midiile, gamberii şi calamarii. Mai putem mânca Fetucini con Verdura adică pastele acelea late în amestec cu legume proaspete trase la tigaie în sos de vin, sau Fetucini Davero – o combinaţie de legume proaspete şi carne de scoici, sau putem mânca tocăniţa noastră de ciuperci cu mămăliguţă, ciulamaua de ciuperci cu mămăliguţă, ciorbă de fasole, fără afumătură, bineînţeles. Cafeaua pe care o bem dimineaţa sau ceaiul nu va absenta în continuare din dieta noastră, în timp ce fructele vor fi luate drept gustări între mese, fructele mai puțin dulci după amiaza, iar cele cu mai dulci – dimineaţa. La prânz, se poate mânca o branză vegetală, dar atenţie foarte mare la produsele din soia pentru că foarte multe au doar informaţie de soia, au doar nişte proteine extrase din soia şi de fapt sunt mai mult aditivi alimentari”, a mai spus nutriţionistul în timp ce salata este de mâncat seara.

Post nu înfometare!

Specialiştii avertizează asupra pericolelor infometării. Un post exagerat de în sensul de înfometare sau prelungit până la o anumită oră, repetat mai multe zile, poate duce la hipoglicemie, la hipocalcemie. Așa că se poate mânca doar legume şi fructe, dar ele trebuie consumate din două în două ore pentru că altfel se poate ajunge la lipotimie, leşin şi aşa mai departe.
Nu trebuie să uităm astfel că avem la dispoziţie o multitudine de legume de toamnă, cu care putem prepara tot felul de tocăniţe sau salate. Lor le putem da consistenţă cu câteva bucăţele de tofu. Ciuperci pot fi gătite în toate felurile (bineînţeles fără carne) . Este și gustos, dar și ieftin . Cam 12 lei, sarmalele cu soia, cartofii – 1,5 lei/ kilogram, fasole -7 lei/kg, sau varză circa 1 leu /kilogram, sunt numai câteva dintre legumele care ne vor ajuta să trecem postul Crăciunului fără să ne înfometăm. Nu trebuie să uităm fructele, care ne asigură necesarul de energie. Nici apa sau ceaiurile nu trebuie să lipsească. Chiar dacă mâncarea de post poate părea mai scumpă decât cea preparată cu carne, vom putea vedea cum în scurt timp ne vom simţi mult mai bine. Iar dacă ne punem la lucru imaginaţia sau internetul, vom putea găti preparate delicioase la preţuri extreme de mici.

Sfatul nutriționistului: Atenţie la produsele procesate!

Pentru că se întâmplă de multe ori ca în perioada postului unii oameni să se îngraşe, e bine să ştim că nu orice produs care nu are carne este neapărat bun pentru un regim echilibrat. Nutriţioniştii spun că trebuie să evităm alimentele procesate, adică cele care conţin carbohidraţi rafinaţi, (zahărul sau făina albă). De asemenea, trebuie evitate grăsimile, consumul de băuturi cu cofeină, acesta fiind un diuretic şi un stimulent care favorizează eliminarea rapidă a apei prin urină, ceea ce duce la deshidratare. Nu este recomandat nici consumul de alimente prăjite în baie de ulei ( cartofii prăjiţi), alimentele bogate în zahăr ( plăcintele), şi nici alimentele bogate în grăsimi vegetale ( margarina). Putem înlocui cartofii prăjiţi cu cartofii fierţi sau copţi, plăcintele cu fructe proaspete şi pâinea cu margarină, cu o salată uşoară, dietetică.

Fără ulei și fără vin, 3 zile pe săptămână

Dacă vrem să ţinem postul „ca la carte” când preparăm mâncarea trebuie să mai ţinem cont şi de alte lucruri. În zilele de luni, miercuri şi vineri se mănâncă bucate fără ulei şi nu se bea vin, decât dacă se prăznuieşte vreun sfânt mare, trecut în calendar cu cruce neagră. Uleiul şi vinul sunt permise marţea şi joia.

Zilele cu dezlegare la Pește

Ca orice post, în primul rând el trebuie să reprezinte o abţinere de la lucrurile rele care ne îndepărtează de Dumnezeu şi de oameni. Din punctul de vedere al alimentaţiei, Postul Crăciunului este mai uşor faţă de cel al Paştelui, având multe dezlegări la peşte, ulei şi vin. Joi, 21 noiembrie (Intrarea în biserică a Maicii Domnului), duminică, 24 noiembrie, sâmbătă, 30 noiembrie (Sf. Apostol Andrei, Sf. Andrei Şaguna, Mitropolitul Transilvaniei),  dar şi duminică, 1 decembrie, în 3 decembrie (Sf. Cuvios Gheorghe de la Cernica), vineri, 6 decembrie de Sfântul Nicolae, joi -12 decembrie (Sf. Spiridon al Trimitundei), duminică-15 decembrie (Sf. Mucenic Elefterie, Sfintele Muceniţe Anita şi Suzana) vom putea mânca preparate din peşte.

În Postul Crăciunului, copiii ţin post?

Aici părerile sunt împărţite. Deşi unii preoţi susţin că şi copiii trebuie să postească, medicii spun că aceştia au mare nevoie de o alimentaţie completă, din care produsele animaliere nu pot fi excluse. Mulţi dintre credincioşi îşi sfătuiesc copii, în Postul Crăciunului, să postească doar miercurea şi vinerea.  Preoţii spun însă că acei copii care sunt bolnavi – (anemie, rahitism etc.) pot să sară peste Postul Crăciunului.

Abținerea de la lucrurile rele ce ne depărtează de Dumnezeu

Ca orice post, în primul rând el trebuie să reprezinte o abţinere de la lucrurile rele care ne îndepărtează de Dumnezeu şi de oameni. Din punctul de vedere al alimentaţiei, Postul Crăciunului este mai uşor faţă de cel al Paştelui, având multe dezlegări la peşte, ulei şi vin. După rânduiala din pravile, în timpul acestui post, în mănăstiri se ajunează lunea, miercurea şi vinerea până în ceasul al IX-lea (aproximativ orele 15:00-16:00), când se mănâncă hrană uscată sau legume fierte, fără untdelemn; marţea şi joia se mănâncă plante fierte, drese cu untdelemn, şi se bea vin, iar sâmbăta şi duminica se îngăduie şi peşte (cu excepţia perioadei dintre 20 şi 25 decembrie, când postul devine mai aspru). Dacă lunea, marţea sau joia cade prăznuirea vreunui sfânt cu doxologie mare, se dezleagă la peşte, iar miercurea şi vinerea, la vin şi untdelemn, dar se mănâncă numai o dată pe zi. Tot aşa, dacă miercuri sau vineri se întâmplă să cadă sărbătorirea unui sfânt cu Priveghere sau hramul bisericii, atunci se dezleagă la untdelemn, peşte şi vin.
(adaptare după Calendarul Ortodox Român și romaniatv.net)

Jurnal PRESS

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here