parintele-ilie-cleopaNe aflăm în plin Post Mare al Paştelui şi mulţi încă dintre giurgiuveni se întreabă cum trebuie ţinut acesta, cât timp şi de ce…  Părintele Ilie Cleopa, unul din marii duhovnici ai Moldovei, a predicat în dese rânduri despre importanţa postului pentru creştini. El a explicat de câte feluri este postul şi cum trebuie abordată această perioadă. În rândurile de mai jos oferim cititorilor noştri părerile avizate ale  părintelui Arhimandrit Ilie Cleopa, unul dintre cei mai cunoscuţi duhovnici şi predicatori pe care i-a avut Mănăstirea Sihăstria şi totodată  Moldova…

Părintele Cleopa  explica în anul 1984, în cuvântul rostit la începutul Postului Mare, că postul este cea mai veche poruncă dată de Dumnezeu. Duhovnicul de la Sihăstria spune că această poruncă a reprezentat-o în fapt, interdicţia transmisă lui Adam de a mânca din pomul cunoştintei binelui şi răului din Rai.  „De aceea nu figurează în cele zece porunci, că s-a dat mai înainte de cele zece porunci cu 4108 ani, cât a fost de la zidirea lumii până când s-a suit Moise pe Muntele Sinai să primească tablele Legii. Căci a zis Dumnezeu lui Adam în Rai.“ Părintele Cleopa explică apoi, folosindu-se de cuvântul Sfântului Vasile, care este rostul postului după greşeala făcută de Adam, cel ce a ignorat porunca divină:   „Zice dumnezeiescul Vasile: Fiindcă n-am postit, am ieşit din Rai şi am fost izgoniţi de acolo. «Să postim ca să intrăm iar în Rai»“.

(…) Să ştiţi şi aceasta, că postul este de două feluri. Post trupesc, adică înfrânare de la mâncare pe un timp limitat, cu scopul de a ne ruga mai curat lui Dumnezeu şi de a ne stăpâni firea. Al doilea, este postul sufletesc, adică înfrânarea limbii, a ochilor, a auzului de la cele rele; a mâinilor să nu lucreze vreun păcat şi, mai ales, pofte şi tot felul de răutăţi care ies din inimă şi a voinţei ca să nu accepte săvârşirea vreunui păcat.

(…) Iar dacă cineva este bolnav să se înfrâneze de la mâncare după putere, dar să postească de mânie, de tutun, de beţie, de ceartă, de înjurături, de glume, de somn mult, de gânduri şi imaginaţii necurate, de cărţi rele, de păcate urâte trupeşti şi sufleteşti, de furt, de minciună, de judecăţi prin tribunale, de vrăjitorie, de avorturi, de divorţ, de dezbinări între rude şi de tot păcatul. Că mai mare este postul sufletesc de gânduri şi de faptele rele, decât postul trupesc de mâncare. Cine se înfrânează de la toate aceste răutăţi se va putea cu uşurinţă înfrâna şi de la mâncare şi băutură.

(…) Pentru a avea folos de post şi pentru a-l trece cu uşurinţă, trebuie să-l unim cu încă două fapte bune: cu sfânta rugăciune şi cu milostenia.

(…) Fără iertare nu putem începe postul, nu ne putem ruga şi osteneala ne este fără folos.

În cuvântarea din 1984, stareţul a explicat că postul este de două feluri: trupesc şi duhovnicesc.     „Post trupesc, când cineva posteşte să nu mănânce mult, să nu bea mult şi se înfrânează de anumite mâncăruri: de carne, de brânză, de ouă, de lapte, de untdelemn şi de altele. Şi când cineva se înfrânează cu curăţie trupească. Cei căsătoriţi trebuie să ducă viaţa curată şi cinstită“, mai explică părintele Cleopa.    Despre postul duhovnicesc, Ilie Cleopa spune că este mult mai înalt decât cel trupesc.   „Nu ajută nimic postul trupesc fără cel duhovnicesc. Şi diavolii postesc şi niciodată nu mănâncă, nici nu beau, dar tot diavoli sunt. Nici nu se însoară, nici nu se mărită, dar tot diavoli sunt, pentru că au inima înaltă, plină de mândrie înaintea lui Dumnezeu. Şi Solomon zice: «Necurat este înaintea Domnului tot cel înalt cu inima şi viclean, aşa cum sunt diavolii»“.

Post cu limba, cu ochii, cu urechea, cu piciorul…

Credincioşilor martori la cuvântarea din urmă cu mai bine de 30 de ani, duhovnicul le-a spus în ce constă postul duhovnicesc:    „Postul duhovnicesc este acesta: să postim şi cu limba, să postim şi cu ochii. Limba să nu vorbească minciuni, nedreptăţi şi cuvinte putrede şi stricăcioase; ochii să nu privească cele spre sminteală; urechea să se înfrâneze de a auzi cântece lumeşti şi de alte feluri; mâna să postească, să nu iscălească zapise nedrepte sau pâră, sau să fure ceva, sau să bată pe cineva, sau să facă altă nedreptate cu mâna. Piciorul şi el trebuie să postească. Să nu mergem acolo unde sunt păcate, să nu ne ducă la răutăti şi la fărădelegi“.   Ca să explice importanţa postului, părintele Cleopa aduce aminte că şi sfinţii au postit la vremea lor:    „Cei mai mari sfinţi ai lui Dumnezeu au postit foarte mult. Moise a postit 40 de zile şi 40 de nopţi când a primit Tablele Legii; Ilie iarăşi a postit şi a legat cerul 3 ani şi şase luni; Daniel a postit în groapa leilor şi dinţii lor nu s-au atins de dânsul. “

(Surse: Arhimandrit Cleopa Ilie – Predici la Duminicile de peste an – Editura Mănăstirea Sihăstria, 2007 – ed. a III-a).