Odată cu căderea primei ninsori, pe drumurile din România s-a aşternut „neaşteptatul” haos: drumuri blocate, ambuteiaje, accidente şi mult stres. Pentru câteva zile, acest coşmar al şoferilor părea să nu se mai termine.

În continuarea articolului de acum câteva săptămâni în care discutam despre cum să ne pregătim maşinile de iarnă, voi iniţia în cele ce urmează câteva sfaturi pentru a conduce în siguranţă deplină iarna.

Înainte de sfaturile propriu-zise, considerăm că autovehiculele au trecut deja prin etapele pregătirii de iarnă şi sunt deja echipate cu anvelope de iarnă.

Înainte de a scoate maşina din parcare, chiar şi pentru a parcurge doar câţiva kilometri, trebuie să vă asiguraţi că aţi curăţat toate geamurile, dar şi farurile şi stopurile, pentru a avea o vizibilitate foarte bună asupra drumului. Pentru a nu risca să zgâriaţi geamurile, folosiţi în locul racletelor acele sprayuri de dezgheţ care se găsesc la orice benzinărie. De asemenea, e indicat să nu lăsaţi un maldăr de zăpadă pe autovehicul, mai ales pe plafon, fiindcă în timpul mersului aceasta poate aluneca fie pe parbriz, fie pe lunetă într-un moment în care poate realizaţi o depăşire, schimbaţi banda, ori trebuie să acordaţi prioritate pietonilor, şi nu reuşiţi să acţionaţi destul de rapid ştergătoarele sau chiar mai rău, specific mai ales începătorilor să intre în panică, creând un accident.

Alt detaliu semnificativ îl constituie durata de timp pe care o petreceti în autovehiculul staţionat, pentru încălzirea motorului. Este esenţial să ştiţi că motorul rece nu trebuie lăsat foarte mult să funcţioneze la ralanti, deoarece nu va ajunge la parametrii optimi de funcţionare aşa cum o va face funcţionând în sarcină, adică în mers, ba chiar în timp motorul poate suferi anumite daune. Trebuie ştiut că oricât de frig este afară, motorul trebuie să funcţioneze la ralanti doar cât dezgheţaţi geamurile, iar în cazul în care maşina este deja curăţată, foarte puţin. Foarte important pentru viaţa motorului autovehiculului dvs, fie Otto, fie Diesel este că de la plecarea de pe loc şi până când se atinge temperatura optimă de funcţionare a motorului, trebuie ca autovehiculul să fie condus la un regim de turaţie lejer, dar în acelaşi timp nu subturat. Astfel, trebuie evitată suprasolicitarea motorului, prin turaţii mari sau foarte mari, acestea provocând daune majore motorului prin apariţia fenomenului de uzură excesivă a pistoanelor, cămăşilor de cilindri, biele etc., sau chiar deformări ale acestora. În timpul mersului, există anumite reguli pentru care un şofer conştient şi responsabil atât de siguranţa proprie cât şi a celor din jur, trebuie să le cunoască şi să le pună în practică în sezonul rece, pe zăpadă sau gheaţă.

Cea mai importantă regulă este reducerea vitezei. Trebuie adaptată viteza la condiţiile meteorologice, astfel rulând cu o viteză redusă scade considerabil riscul de a derapa. De asemenea, este important să păstrăm un spaţiu preventiv, între autovehiculul în care ne aflăm şi cel din faţa noastră, de cel puţin două ori mai mult decât în situaţia asfaltului uscat.

Este indicat să folosim o treaptă de viteză superioară celei pe care o folosim vara, dar atenţie, motorul să nu funcţioneze subturat. Utilizând o treaptă superioară, cuplul transmis de motor către roţi va fi mai mic astfel că se reduce riscul pierderii aderenţei.

Cum se frânează? În primul rând trebuie avut un comportament rutier preventiv, astfel că trebuie anticipat cu 50 de metri înainte ce se va întâmpla în trafic, pentru a lua piciorul de pe acceleraţie, sau pentru a trece

într-o treaptă de viteză inferioară. Acest fenomen se numeşte frână de motor şi reduce viteza cu risc minim de derapaj.

Frâna de motor se foloseşte obligatoriu şi la coborârea unei pante. Frâna de serviciu trebuie acţionată fără mişcări bruşte şi doar când e neaparată nevoie, pe zăpadă sau gheaţă în favoarea frânei de motor. Un alt lucru extrem de important este acela că nu se frânează în curbă, ci doar în linie dreaptă. În curbă se intră cu o viteză redusă, stabilită încă din drum drept, altfel autovehiculul derapează aproape inevitabil, depinzând bineînţeles şi de viteza şi de cantitatea zăpezii.

În cazul în care e nevoie de acţionarea frânei de serviciu, iar autovehiculul dvs. nu dispune de sistemul ABS, pedala trebuie apăsată uşor şi succesiv. Dacă dispuneţi de acest sistem electronic care împiedică blocarea roţilor şi permite ocolirea obstacolelor în timpul frânării, pedala de frâna trebuie apasată cu o forţă puternică şi continuă. În cazul în care zăpada există într-un strat considerabil, nici ABS-ul nu poate face faţă.

Pentru autovehiculele echipate cu ABS nu sunt necesare apăsări succesive ale pedalei de frână, astfel că punerea în funcţiune a acestui dispozitiv se manifestă printr-o pulsaţie mai mult sau mai puţin puternică resimţită de picior în pedala de frână. Cercetările au demonstrat că pe zăpadă sau gheaţă, un autovehicul echipat cu anvelope de iarnă şi ABS frânează pe o distanţă mai scurtă decât un autovehicul cu anvelope de iarnă dar fără ABS.

Indiferent de perioada zilei, este recomandat să se circule permanent cu faza scurtă aprinsă, pentru a creşte vizibilitatea pentru ceilalţi conducători din trafic.

Pentru a păstra controlul autovehiculului în timpul rulării, trebuie în principiu să nu se facă manevre bruşte, deoarece maşina nu va răspunde comenzilor, ba chiar având un comportament haotic. În cazul în care autovehiculul derapează, este indicat să se acţioneze frâna de motor şi să se vireze volanul la unghiuri mici pentru redresare.

Alte pericole pe care trebuie să le anticipaţi sunt pietonii, care pot aluneca pe partea carosabilă, dar şi alţi şoferi care fie din lipsă de experienţă, fie bravând fac greşeli punând vieţile unor oameni nevinovaţi în pericol.

În cazul în care drumurile nu sunt curăţate în urma unei ninsori abundente şi nu vă simţiţi siguri pe maşină şi pe sine, este recomandat mijlocul de transport în comun, acesta reprezentând cea mai eficientă cale de a ajunge la destinaţie în siguranţă.

By ing. Cristian Vizitiu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here