DSCF5211Cu siguranță printre cei mai tineri navaliști giurgiuveni, la propriu și la figurat, se numără și inginerul gălățean Bogdan Baștea, născut în Zodia Balanței, pe 30 septembrie 1988, în orașul Galați. Tot în municipiul de la malurile Dunării acesta a urmat mai întâi cursurile Școlii generale ”Iulia Hașdeu” și apoi Liceul Industrial CFR, pe care l-a absolvit în anul 2007 cu specialitatea Matematică – Informatică. Ambițios din fire, Bogdan Baștea a continuat să-și îmbunătățească bagajul de cunoștințe generale și de specialitate urmând și absolvind Facultatea de Arhitectură Navală – specializarea Inginer Corp Nave – din cadrul Universității Navale ”Dunărea de Jos” Galați.

”De mic copil, ne mărturisea cu nostalgia clipelor pierdute în calendarul vieții ,  inginerul Bogdan Baștea, am fost atras ca de un magnet de științele exacte. Îmi plăcea să fac și să desfac în patru orice calcul sau enigmă, cochetând în același timp cu sportul de performanță. Am făcut atât atletism cât și înot. Aceste lucruri mi-au umplut în mod atractiv timpul liber al copilăriei mele, alături de orele alocate ascultării muzicii bune, mai ales a celei de factură comercială. Imediat după absolvirea facultății mi-am căutat un loc de muncă, un vis însă ce era foarte greu de realizat. Un fost coleg de facultate, care lucra deja la SHIPYARD ATG Giurgiu, m-a întrebat la un moment dat dacă mi-am găsit un loc de muncă. I-am răspuns că din păcate nu am găsit, deși trecuse circa o jumătate de an de la absolvirea facultățiiMi-a spus că la noul șantier naval din Giurgiu este mare nevoie de specialiști. N-am ezitat nici o clipă și m-am prezentat la SHIPYARD ATG unde am susținut un interviu de specialitate cu directorul de producție, Micu Sorin. După interviu, domnul director mi-a spus că în scurt timp voi fi anunțat telefonic de rezultatul interviului, lucru care s-a și întâmplat după doar câteva zile. Am fost contactat telefonic de directorul  Micu Sorin care mi- a spus să vin să mă angajez întrucât am trecut cu bine interviul. Și uite așa m-am trezit pentru prima oară  în câmpul muncii, într-un nou și modern șantier naval: ”SHIPYARD ATG Giurgiu. Am fost angajat direct în producție, la compartimentul Control Tehnic de Calitate, ca inginer. Aici am lucrat aproximativ o jumătate de an, controlând din punct de vedere tehnic calitatea sudurilor, calitatea planietății suprafețelor…”

Principiul muncii bine făcute mi-a adus repede satisfacții

În compartimentul CTC mi-am făcut ucenicia, cu brio aș spune eu, și totodată datoria față de șantier. Și uite așa, acționând după principiul muncii bine făcute, după numai o jumătate de an am fost promovat ca Inginer Coordonator Corp Nave, funcție cu mare responsabilitate profesională în care mă aflu și în ziua de astăzi. Această funcție corespunde foarte bine cu pregătirea mea profesională, dobândită în facultate. Din această postură mă ocup de coordonarea activității desfășurate de aproximativ 30 de oameni specializați în toate profesiile necesare SHIPYARD ATG –ului. Sunt oameni care lucrează în același timp la construcția unei singure nave. Concomitent coordonez și activitatea maiștrilor din diverse domenii de activitate, în așa fel încât , în același timp, pe o navă aflată în construcție să poată lucra cât mai mulți oameni fără a se încurca unul pe altul! Mai coordonez și desfășurarea procesului de producție, într-un flux tehnologic care să asigure construcția navei în timpul optim alocat de patronat. Cea ce fac eu nu este foarte greu, dar nici ușor… Pentru a trece cu bine peste orice fel de obstacol mă călăuzesc permanent după principiul ” De trebuie treci chiar și prin IAD, nu te opri, oricât de greu ar fi.,,”

La Giurgiu mă simt ca peștele în apă!

M-am acomodat foarte bine și foarte repede cu ritmul vieții din SHIPYARD ATG,  dar și cu cel din municipiul Giurgiu, oraș unde pot spune fără a exagera cu ceva că mă simt ca peștele în apă, adică excelent…ca acasă, la Galați! Locuiesc în Căminul de nefamiliști al Șantierului, unde – cred că știți – avem condiții foarte bune. Există aici absolut toate dotările necesare unui trai civilizat, în pas cu cerințele anului 2015. În plus, totul ne este oferit gratuit; noi nu plătim practic nimic, în afara internetului. Deși este un oraș mic, în comparație cu Galațiul natal, și nu prea ai unde îți petrece timpul liber în afara unui parc și ăla nu prea mare, Giurgiu este un oraș liniștit. De fapt liniștea este  singurul său mare avantaj față de orașul ăn care m-am născut, crescut și format ca om și ca inginer. Nu regret însă nicio clipă faptul că am venit la Giurgiu și la SHIPYARD ATG, întrucât am găsit aici un loc unde am avut de învățat foarte multe lucruri utile. Am fost primit foarte bine, și în proporție de 99% mă înțeleg foarte bine cu toată lumea de aici. Patronatul și Conducerea Executivă este alături de toți salariații, fără a face deosebire de vârsta sau de locul de unde aceștia provin. La SHIPYARD ATG Giurgiu mă simt ca într-o mare și adevărată familie. O familie strâns unită în jurul liderului ei. Având în vedere tot ce am spus până acum și adăugând faptul că orașul Giurgiu și SHIPYARD ATG mă satisfac din toate punctele de vedere, nu exclud nici varianta de a mă stabili definitiv pe aceste meleaguri la un moment dat, dar nici nu iau în calcul și o altă variantă… Aici, în acest șantier am participat la prima lansare la apă a unei nave. Este un moment important din viața mea căci  la realizarea  acestei nave am participat și eu. Acest eveniment a avut loc chiar în momentul în care SHIPYARD ATG  a fost vizitat de premierul Victor Ponta. Atunci s-au lansat la apă – îmi aduc aminte – patru nave multifuncționale (ECO STAR), la care eu contribuisem din postura de CTC-ist. Botezul navelor a fost un moment emoționant pentru mine. Simțeam că toată munca constructorilor navali giurgiuveni,  dar și a mea ca CTC-ist, s-a materializat în ceva util oamenilor. Iată un motiv suficient pentru a-mi place munca în echipă, fiind  un adept al  lucurilor bune făcute în coechipă…

Capitala  este o frână în perfecționarea navaliștilor giurgiuveni!

De multe ori am auzit comentarii legate de avantajul sau dezavantajul apropierii acestui oraș de Capitală . Din păcate eu îl consider un dezavantaj. Asta pentru că în Giurgiu se întâmplă multe lucruri greu de înțeles, o parte din ele datorându-se Capitalei. Tinerii din acest oraș îmbătați de multitudinea de oportunități oferită de Capitală,  de faptul că Bucureștiul  le pune la dispoziție foarte multe facultăți, școli postliceale , locuri de muncă,  ajung să nu mai fie interesați de perfecționarea în domeniile specifice industriei construcțiilor navale. Vedeți dumneavoastră, tinerilor giurgiuveni le este mult mai greu să vină tocmai la Galați și să urmeze o facultate pe  acest domeniu. Ei chiar dacă ar dori să devină ingineri, preferă să apeleze la o soluție mult mai ușoară… Găsesc un domeniu  de pregătit ingineri la o facultate din București, la doi pași de casă. iată de ce preferă Capitala , întrucât este mult mai aproape de casă și de familia lor.  Și uite așa renunță  a deveni ingineri navali. Din acest punct de vedere eu le înțeleg opțiunile, întrucât și eu mă simt puțin departe de casă și familie. La început când am venit la Giurgiu mi-a părut oarecum bine întrucât mi-am luat destinul în mâini și uite că acum trăiesc prin propriile mele forțe. Dar, să fii totuși departe de cei dragi inimii tale nu este deloc ușor! Din fericire pentru mine la SHIPYARD ATG am mulți prieteni în rândul colegilor de muncă, iar cei mai mulți dintre ei provin chiar din Galați. Cu acești prieteni ies în week-end, pentru a ne petrece timpul liber fie în Capitală fie la Ruse. Căci la Giurgiu , așa cum spuneam, oferta petrecerii timpului liber este extrem de limitată. În rest ce aș mai putea să vă spun despre mine. Doar că sunt un tip foarte ambițios, echilibrat , ca orice Balanță, și cu multe planuri de viitor. Pe termen scurt îmi doresc să acumulez cât mai multe cunoștințe practice și să pun în producție cunoștințele dobândite în facultate. De asemenea, îmi doresc să mă perfecționez  la capitolul caracter… Să știu să lucrez mult mai bine cu oamenii, să știu să mă fac lesne înțeles de ei, și să reușesc să-i fac să muncească cu responsabilitate tot timpul și nu doar atunci când îi supraveghezi ! La capitolul realizări pot spune că în scurta mea carieră profesională am avut fel de fel… Cea mai mare constă în faptul că încep să mă bazez tot mai mult pe propria mea experiență de viață, având la bază cunoștințele dobândite în urma absolvirii uneia dintre cele mai grele facultăți din domeniu. Fiind un inginer foarte tânăr, până acum nu am regrete față de alegerea făcută în anii adolescenței și nici neîmpliniri. Practic, pot spune că tot ce mi-am propus să realizez  până acum am realizat. De fapt, în viață regreți ceea ce nu faci, pentru că dacă faci ceva greșit îți poți ierta singur ceea ce aigreșit, nu-i așa?  Iar dacă nu faci ceva, atunci sigur rămâi cu regretul că poate era bine să faci acel lucru! S-auzim de bine…

(Heliade CĂLIN)