Noul regulament privind protecţia datelor cu caracter personal (GDPR) le permite clienţilor băncilor accesul online la datele lor, dar şi să gestioneze modul în care le sunt utilizate sau să solicite ştergerea sau modificarea lor, a anunţat joi Şerban Epure, directorul general al Biroului de Credit

Există însă o serie de condiţii, de exemplu aceea că dreptul de rectificare poate fi exercitat doar în cazul datelor inexacte. Iar dreptul de restricţionare se aplică în situaţiile în care persoana vizată contestă exactitatea propriilor date, atunci când se opune ştergerii datelor sau dacă se opune prelucrării datelor.

Dreptul de ştergere a datelor personale poate fi exercitat doar în patru situaţii: când datele au fost prelucrate ilegal (adică în alt scop decât în cel pentru care au fost colectate iniţial), apoi când datele nu mai sunt necesare scopului pentru care au fost prelucrate iniţial, dacă datele trebuie şterse pentru îndeplinirea unei obligaţii legale a participantului (cum ar fi, de exemplu, un act normativ), respectiv dacă persoana vizată se opune prelucrării, fără să existe motive legitime din partea Biroului care să impună totuşi acest lucru.

O solicitare de ştergere din Biroul de Credite se poate face prin transmiterea solicitării prin intermediul contului deschis pe site-ul Biroului de Credit (ulterior, solicitarea se duce la creditor, pentru verificare), dar şi pe cale electronică, direct la bancă sau prin poştă.

Pentru a intra în baza de date a Biroului de Credite este necesară o restanţă de peste 30 de lei pe o perioadă de peste 30 de zile. Iar perioada de stocare a datelor este de patru ani pentru orice informaţie transmisă.

Pe lângă drepturile mai sus menţionate, Biroul de Credite mai promite, de asemenea, şi măsuri de securitate adaptate cerinţelor GDPR, termene mai reduse de răspuns la solicitări şi o transparenţă sporită – de exemplun informaţii mai detaliate privitoare la prelucrarea datelor. Nu în ultimul rând, persoanele vizate pot solicita confirmarea prelucrării datelor.

Directorul general al Biroului de Credit a motivat necesitatea existenţei datelor personale în baza de date a instituţiei prin faptul că, în lipsa lor, nu s-ar mai putea urmări comportamentul celor care au obţinut imprumuturi.

(Jurnal)