Aşteptată cu teamă de români, cea de-a doua scumpire a alimentelor din acest an a ”lovit” chiar din 1 februarie. Asta după ce, în ianuarie 2011, preţul laptelui crescuse cu 20%, iar cel al brânzeturilor, cu 4-5%. Aşadar, de la 1 februarie, hrana de zi cu zi costă şi mai mult. Iar primul pas îl fac cei din panificaţie. Pentru că preţul grâului s-a dublat, preţul pâinii, alimentul nelipsit de pe masa românilor, creşte cu cel puţin 15%, semn că lucrurile „merg din ce în ce mai bine”. Pentru ca tabloul să fie complet, producătorii anunţă într-un glas că de la 1 februarie trebuie să băgăm şi mai adânc măna în buzunar pentru a cumpăra d-ale gurii, în vreme ce nutriţioniştii atrag atenţia la pericolele ce ne pândesc doar pentru simplul fapt ca aruncăm ocheade la rafturile cu mezeluri. O primă cauză a scumpirilor din această lună ar fi ca grâul a ajuns să coste 250-260 de euro/t, iar rezervele de floarea-soarelui şi soia s-au „topit”. Astfel, preţul unui litru de ulei de cea mai proastă calitate a ajuns, de la 5 lei la circa 7 lei, zahărul este cu 10% mai scump, sarabanda creşterilor de preţuri urmând să cuprindă, rând pe rând, şi alte segmente importante ale alimentaţiei de zi cu zi. Aşa se face că producătorii anunţă că lactatele s-ar putea scumpi cu 10%-12%, iar preţurile altor alimente de bază cu minimum 5%-6%. De altfel, creşterea preţurilor s-a resimţit încă din primele zile ale lui 2011, când majoritatea alimentelor au devenit mai scumpe cu aproximativ 20% faţă de luna decembrie a lui 2010, iar un litru de benzină a trecut pragul de 5 lei. Anul trecut, preţul cartofilor a crescut cu aproape 50%, în vreme ce tutunul a devenit mai scump cu 26% faţă de 2009.

Prognozele pentru 2011 nu sunt deloc liniştitoare, fiind aşteptate alte două-trei valuri de scumpiri până în decembrie. În prima fază, se aşteaptă ca preţul ţigărilor şi al băuturilor alcoolice să fie majorat cu 5-6 procente, fiind posibil ca şi comercianţii să mai ”salte” puţin preţurile, pentru a-şi acoperi pierderile înregistrate anul trecut, când vânzarile în supermarketuri au scăzut cu 30% faţă de 2009. Peste toate acestea, de Paşte ne-am putea confrunta cu o adevărată criză a cărnii de miel românesc, din cauza tergiversării procesului de inventariere şi crotaliere, fără de care nu se poate sacrifica niciun animal. Revenind la scumpirile de la 1 februarie, giurgiuvenii au încercat să se ”apere”, făcându-şi ”stocuri” de alimente neperisabile. Aşa se face că, în ultima zi a lunii ianuarie, supermarketurile din Giurgiu au fost luate cu asalt de cumpărătorii dornici să achiziţioneze cât mai multe produse alimentare la preţurile vechi; cel mai ”vânat” a fost, de departe, uleiul, care a dispărut aproape instantaneu de pe rafturile magazinelor. Şi, dacă, de regulă, unii mai aveau preferinţe la marcă, acum nu s-a mai pus problema mărcii, ci doar cea a preţului, oamenii cumpărând nu câte o sticlă-două, cum o făceau de obicei, ci baxuri întregi de ulei; de altfel, acesta dispărea imediat ce era adus din depozitele suprmarketurilor pe rafturi. Nici la alte alimente de bază (zahăr, făină sau orez) situaţia nu a fost diferită, oamenii încercând – evident, în limita ”buzunarului” – să cumpere cât mai multe, pentru a-şi face provizii pentru cât mai mult timp.

JGR

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here