DSCF5119Actualul şef al Serviciului Import – Export şi Mediu din cadrul brandului SHIPYARD ATG Giurgiu, Alexandru Răceanu, s-a născut în Zodia Capricorn, pe 27 decembrie 1964, în localitatea Feteşti, judeţul Ialomiţa. A făcut primii paşi lângă Podul Feteşti – Cernavodă , ajungând ca mai târziu să-şi desăvârşească cariera profesională tot pe malurile Dunării, lângă Podul Prieteniei, la Giurgiu. Până să ajungă la noi în oraş Alexandru Răceanu a parcurs mai multe etape, traseul vieţii cuprinzând mai întâi studiile medii făcute în oraşul natal.

După Şcoala Generală nr. 1 a urmat Liceul Industrial Feteşti, pe care l-am absolvit în 1982 cu specialitatea matematică – fizică – ne povestea Alex Răceanu. Mi-a plăcut de mic copil navomodelismul, rachetele şi avioanele, dar principalul hobby era nava în diversele ei ipostaze. Primul contact direct cu munca l-am avut în anul 1982, când m-am angajat la Întreprinderea de Anvelope Danubiana Bucureşti, ca lăcătuş mecanic. În paralel cu munca am urmat  Facultatea pentru Tehnologia Construcţiilor de Maşini, din 1984 şi până în 1990, în cadrul Institutului Politehnic Bucureşti . La final am primit  licenţa de Inginer mecanic. În 1985 m-am transferat la AELCS Bucureşti, tot ca mecanic unde am lucrat până în 1990. Aici am executat instalaţii de escalatoare (n.aut- scări rulante), porţile AC (n.aut.- de acces)  pentru Metrou şi spre finalul perioadei m-am ocupat şi de execuţia indicatoarelor de semnalizare pentru “Magistrala 2” a metroului bucureştean. După facultate m-am căsătorit, fiind un familist convins, şi am patru copii, un băiat şi trei fete. Ca inginer, la AELCS m-am ocupat şi de partea de mecanizare. După privatizare  o parte a acestei întreprinderi s-a transformat în S.C. Foretis, unde eu m-am ocupat de activitatea de ofertare, contracte de lucrări, mecanizare etc. Până prin 1992 când, la începutul anului , l-am cunoscut pe domnul Apostol Teodor Gheorghe care m-a convins să mă angajez la EAST European Partner Bucureşti – o firmă specializată în importul şi comercializarea mochetelor, vinilinului, parchetului etc, în funcţia de director comercial. Din această postură am contribuit la coordonarea unei reţele naţionale de 20 de magazine, până prin 2002 când m-am angajat la ASISTA International Bucureşti,o  firmă specializată în comercializarea pieselor auto, tot ca director comercial. Asta  până în 2004 când  mi-am urmat mentorul, venind după domnul Apostol Teodor Gheorghe la SHIPYARD ATG. Am lucrat întâi  ca inginer şi apoi ca Şef al Serviciului Import – Export şi Mediu, funcţie în care  sunt şi astăzi. La început în noul Şantier Naval, m-am ocupat de perfecţionarea activă, respectiv de importul bunurilor şi pieselor, fără a se plăti taxe vamale, în vederea exportului produsului finit obţinut. Aprobările pentru scutire a taxelor vamale se obţinea de la Direcţia Regională a Vămilor Bucureşti , iar eu eram intermediarul documentelor între SHIPYARD ATG şi Capitală…

Un motto … sau o întrebare?!

Alexandru Răceanu ne mărturisea că pe timpul facultăţii s-a întâlnit cu câteva persoane de la care a învăţat că în viaţă trebuie să porneşti întotdeauna de la o întrebare: ”Cine suntem, de unde venim şi unde mergem!”  Această întrebare a devenit ulterior un motto pe tot parcursul carierei sale profesionale. Până acum pot să spun că m-am lovit de foarte multe lucruri în profesie şi în viaţă, dar realizarea cea mai mare pe linie profesională, cu care mă mândresc ori de câte ori am ocazia, este semnalizarea Magistralei 2 a metroului bucureştean, urmată de obţinerea Autorizaţiei de mediu pentru SHIPYARD ATG Giurgiu ne spunea Alexandru Răceanu.  Munca este grea… Munca a fost grea şi în Comunism,  este grea şi în Capitalism. Personal sunt un om cu vastă experienţă şi niciodată nu mă dau la o parte de la munca grea sau de la cea care îţi  scoate în cale multe dileme. Pentru SHIPYARD ATG am organizat şi participat la diverse expoziţii internaţionale. Aici am prezentat produsele construite în noul Şantier Naval giurgiuvean, făcând în acest mod cunoscut brendul nostru peste hotare, în Olanda şi Germania. Am prezentat la expoziţii machete şi materiale de specialitate şi de publicitate cu navele construite de giurgiuveni.

De la Mineriadă şi până la vânătoare şi pescuit…

L-am rugat pe inginerul Alexandru Răceanu să facă un efort şi să-şi aducă aminte un lucru care l-a marcat… După o scrută tăcere, ne-a făcut mărturisirea că nu prea îi prea place să vorbească despre el, preferând faptele.  Ne-a povestit totuşi o întâmplare din 1990. ”În iunie, chiar când realizam proiectul de diplomă la un Institut de cercetare din Pasajul Victoria am trăit clipe de neuitat. Totul se întâmpla în perioada 13-15 iunie, pe timpul Mineriadei, atunci când minerii veniseră să ”planteze panseluţele” de la Universitate! Minerii devastau Bucureştiul iar eu lucram la proiect chiar sub ei, cum se spune, deoarece atelierul era în pasaj. Îmi aduc aminte cu groază şi azi, ne-a spus Alexandru Răceanu, cum unii colegi cu care lucram la proiect au fost bătuţi crunt de mineri, cu bâtele! Personal nu pot înţelege nici azi cum n-am ”furat” şi eu câteva bastoane de la ei, mai ales că am trecut printre mineri cu tubul de desene sub braţ. Iar… minerii îi ”mângâiau” lângă Arhitectură în special pe cei care arătau chipurile intelectuali, cum am scăpat eu ”nescărmănat” este un mister!”

Am fi dorit să discutăm mai multe lucruri cu Şeful Serviciului Import – Export şi Mediu din SHIPYARD ATG Giurgiu, dar Alexandru Răceanu a fost chemat  de urgenţă chiar în timpul interviului la  timona profesiei. Înainte de a ne lua însă la revedere, Alexandru Răceanu ne-a mai spus: Şi astăzi sunt obsedat de construcţia de nave, pe care o iubesc la fel de mult ca pescuitul şi  vânătoarea. Însă pentru a fi sincer cu d-stră până la capăt trebuie să vă mai mărturisesc că mai am şi o  pasiune: fotografia. De fapt foarte multe fotografii din SHIPYARD ATG sunt realizate de mine şi ele pot fi întâlnite  peste tot;  pe holurile şi încăperile şantierului, dar şi în albumele de prezentare a noului şi modernului şantier naval giurgiuvean…

A consemnat,

Heliade CĂLIN

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.